Przykłady ćwiczeń rozciągających

– rozciąganie mięsni zginaczy stawu biodrowego: pozycja wyjściowa – siadamy na piętach, dłonie podparte z tyłu: ćwiczenie – unoszenie miednicy, nogi złączone razem, brzuch wciągnięty, plecy wyprostowane: wytrzymujemy w tej pozycji licząc do ośmiu.

– rozciąganie ścięgna Achillesa i mięśni grupy tylnej podudzia: pozycja wyjściowa – stojąc, stopa rozciągana oparta przednią częścią na podwyższeniu, np. na książce, staw kolanowy wyprostowany, pięta pozostaje w kontakcie z podłożem: ćwiczenie- wykonujemy wykrok nogą przeciwną (czyli lewą, jeśli rozciągamy prawą nogę): w czasie ćwiczenia pamiętajmy, aby kolano nogi rozciąganej (prawej) było wyprostowane, a pięta nie odrywała się od podłoża:

– autostretching (ćwiczenia uelastyczniające mięśnie, zwiększające zakres ruchu w stawach) zapobiegający przykurczom ścięgna Achillesa: siadamy w rozkroku, nogi wyprostowane, ręcznik lub szeroki pas zaczepiamy pod stopą naciskamy mocno na ręcznik (stopa w dół przez mniej więcej 10-30 sekund), potem całkowicie rozluźniamy przez 2-3 sekundy, następnie przy użyciu ręcznika przyciągamy stopę do góry, utrzymując przez 10-30 sekund.

W przypadku znacznych przykurczów na noc stopa powinna być zabezpieczona przez łuskę w ustawieniu pośrednim (kąt między stopą i łydką musi wynosić 90°). Jeśli w bardzo zaawansowanych postaciach SM mamy do czynienia z utrwalonymi, znacznymi przykurczami, które nie dają się zmniejszyć za pomocą ćwiczeń, należy rozważyć operacyjną korekcję przykurczów.

Dodaj Komentarz